Velkommen til Galleri Sand, mer enn Sand. Først og fremst verden sett med egne øyne – og verden som mer enn man kan se. Bilder i bunnen av sigaresker og tegninger på matpapir fra New York, malerier som godt kan huske helt tilbake til renessansen og enda lenger, til ikonenes fredsommelighet, men også bilder som fremkaller et øyeblikk av tiden selv.

Galleri Sand vil være en ramme hvor tradisjoner fornyes - men åpent for annet enn billedkunst: vi inviterer også til foredrag og reiser i kulturhistoriske landskaper malt med levende ord. Galleriet viser prosjekter, litografier, oljemalerier, collage, fotografier signert Øivind Sand, Vebjørn Sand, Aune Sand og Marianne Aulie. Det venter flere kunstnere i kulissene. Galleri Sand har lagt grunnlaget for å realisere store og omfattende kunstprosjekter, og danner fundamentet for Det Internasjonale Leonardoprosjektet. 

Vårt første galleri var tre sjøbuer på Hvaler. Mens trålerne kom og gikk, spikret vi opp vegger mellom hummerteiner og åleruser, sjøkart, rustne malingspann og syltetøyglass fulle av musestille fluer og en meget gammel sommer. Redskaper fra havet har frihetens duft og et bilde av Karibien ligger jo alltid på bunnen av en sigareske. En sjøbu er løfterik, vi kunne ikke hatt et bedre galleri når vi skulle legge ut fra land... og seile lenger enn Torbjørnsskjær fyr.

 
 

Vårt andre galleri var et Trollslott i Nordmarka, en borggård dannet av hvite tårn der oljemalerier fra verdens ende rimet ned mellom nakne bjerketrær. Slottet var østenfor Sørishavets stjernebilder, og lyste lenger enn Torbjørnsskjær, ja helt inn i minnenes land. De som våget å ta trikken til Frognerseteren, ville oppleve Antarktis i Norge og meget merkelige fugler bak vinterisolert glass – uten fluer. 

Vårt tredje galleri lå på Grünerløkka, mellom vertshus, trikker, lunsjbarer og kafeer som dukket opp og forsvant før man fikk tømt koppen og hentet fluen opp. Her kunne man se fruktene som den kunstneriske seilasen brakte med seg hjem, fra Egeerhavets klostre og de russiske kirkene som ligger ved flodens bredder. Et kyss i Rio og en hest som springer ned fra en bro som hadde sprunget ut i hodet på mannen fra Vinci. 

Nå åpner vi vårt fjerde galleri – på Briskeby– der hvor dronning Maud fikk anlagt sin egen ridesti mellom kastanjer, den gang da menn ikke gikk på rulleskøyter men med flosshatt og lorgnett til jobben. Ingen får vite om Maud ville trives mellom Dronning Maud Lands fjell. Men i begynnelsen av hennes ridesti, kan man se dem på bredt lerret, blant andre landskaper, grepet kunstnerisk av en hånd som riktignok forfrøs to fingre... 

Sommeren 2003 åpnet vi et galleri ut mot torget i Gamle Fredrikstad som ble bygget på 1500-tallet og er den best bevarte festningsbyen i Nord-Europa.

Kilde: Tekst hentet fra www.gallerisand.no