Alby-(2).jpg

 

GALLERI F15 + FYLKESGALLERIET PUNKT Ø

Alby Gård

 

#gallerif15

 

 

 

På lystige vinger

La deg selv bli oppløftet. Bli med til Alby gård på Jeløya, lystgården der både kunst og kringle kan nytes med Oslofjorden som bakteppe. 

Ula-og-Ostfold-045-1500-sis.jpg

 

 

Galleri F15 er lokalisert på Oslofjordens perle - Jeløy

 

 

 

Tekst: Ingrid Østang Aarrestad

Storslagne Alby gård på Jeløya i Moss huser Østfolds fylkesgalleri Punkt Ø. Her finner du Galleri F15, Alby kafé og ikke minst Momentum-biennalen, som går av stabelen for åttende gang i år.

Når du først er på Jeløy - pass på å besøke Refsnes Gods->

 

La deg oppløftes

Inne på Galleri F15, det som tidligere var hovedhuset på Alby gård, er stemningen lys og harmonisk. Solen skinner gjennom glassverandadørene som vender ut mot hagen og Oslofjorden. Utenfor sitter kafégjestene og nyter solen og litt å spise. Alby gård er en såkalt «lystgård». Da gården ble anlagt, ønsket man å skape en illusjon om at fjorden gikk helt inn til gården. Det hellende jordet ble flatet ut, det ble lagt plen og satt opp en stor støttemur i sør.

– Det hele går som en akse: Alléen fører opp mot Alby gård og videre inn i portrommet. Deretter ledes man inn i hovedhuset, før alt løftes opp ved at man møter de flytende elementene; sjøen og lufta, forklarer direktør Dag Aak Sveinar ved Punkt Ø. Det er dette som gjør at gården er en lystgård, et «lystig» sted som løfter sjelen opp.

– Det er jo det som skjer her. Det er derfor folk kommer hit, sier Dag.


Momentum 8

Fra 13. juni til 27. september i år, gikk den åttende Momentum- biennalen for samtidskunst av stabelen i regi av fylkesgalleriet Punkt Ø. Kunstverkene ble vist Momentum kunsthall, Punkt Øs utstillingsarena i Møllebyen i Moss, og på Galleri F15 på Alby gård. Momentum startet i 1998, og har rukket å få stor status i Norge. Det var både norske og utenlandske kunstnere som bidro til årets bienalle, og denne gangen utforsket biennalen tunnelsyn som en kulturell og kunstnerisk tilstand. Årets Momentum-biennale bød ikke bare på de mer tradisjonelle utstillingsstedene med kunst, skulptur og installasjoner. I år sto også en lukt på menyen! Det er den norske kunstneren Sissel Tolaas som sto bak dette. I ryggen på årets Momentum-katalog kunne du derfor finne en liten parfymeflaske med denne lukten. Det ble også satt opp små maskiner som sendte ut en liten sky med lukt, både på Momentum kunsthall og i Galleri F15. Direktør Dag Sveinar kan fortelle at nordisk samtidskunst er på topp, og biennalen trekker derfor også internasjonalt besøkende.

Foto: Ingeborg Thorsland

Foto: Ingeborg Thorsland

 

Galleri F15.

Når det ikke er Momentum-biennale, vises skiftende utstillinger på Galleri F15 gjennom året.

– Vi har ingen faste utstillinger. Det er noe nytt hele tiden, forteller direktøren. Galleriet har seks perioder i året. Årets første utstilling het «Ung. Lovende», og viste kunsten til et knippe nyutdannede norske kunstnere. Fram til Momentum 8, er det den anerkjente spanske kunstneren Dora Garcias kunst som står på tapetet i Galleri F15. Mange skoleelever kommer også på besøk til Alby gård, i tillegg til at Punkt Ø har vandreutstillinger som sendes til skolene i Østfold.

– Man har funnet ut at unger tar til seg helt forskjellige ting i og utenfor skolesammenheng. Det er veldig berikende for elevene å komme ut hit og oppleve dette stedet og kunsten knyttet til det, sier Dag Sveinar. Det var gallerieieren Lars Brandstrup som i 1966 startet opp Galleri F15 på Alby gård. Opprinnelig lå galleriet i Fossen 15 i Moss sentrum, men etter et stort uvær som blåste taket av galleriet hans, fikk han lot til å plassere kunsten sin på Alby gård. Etter å ha sett det vakre stedet, foreslo Brandstrup for Moss kommune, som eier gården, at man kunne kombinere kunstutstillinger og naturskjønne omgivelser med en kafé. Kommunen syntes det var en god idé, og siden har det vært sånn. 

P1012602.jpg

 

 

 

Galleri F 15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Historisk svung

Alby gård og området rundt bærer med seg en rik historie som fortsatt er synlig den dag i dag. Gården, de lange alléene, de store jordene og plasseringen i forhold til sjøen ble laget på slutten av 1700-tallet. På den tiden var området fire ganger større enn det det er i dag. Selve gullalderen var på 17-1800-tallet, da det blant annet fantes store frukthager, en skogspark og en egen dam. Gjennom alléen kom man ridende inn til den flotte lystgården. Det er nesten så man kan høre hesteskoene klapre mot brosteinen når man står foran det hvelvede portrommet.

alby kringle

Den siste private eieren av Alby gård, skipsrederen Bjørn Biørnstad, døde i 1963. Han var en av flere i området som kombinerte jordbruk, fiske, litt skogbruk og jakt med handel. I Moss bygde man båter, og Moss havn var en god havn å skippe varer inn og ut fra. Biørnstad solgte Alby gård til Moss kommune i 1961. I 1981 ble stedet verneverdig, og derfor kan man fortsatt kjøre ut til Alby gård uten en eneste bensinstasjon eller rekkehus i nær omkrets. – Man kan tilbringe en hel dag her ute, nyte kunst og natur, slappe av og bade på en av strendene nedenfor, sier direktør Dag Sveinar, og ønsker nye og gamle gjester hjertelig velkommen. 

GALLERI-F-15-Slutten-av-jeloy-Wassilioff-208.jpg

 

GALLERI F 15

ER

5o ÅR

1966 - 2016

 

 

Galleri F 15 i Moss er 50 år!

I april i år er det 50 år siden brødrene Lars og Niels Brandstrup startet Galleri F 15 i Moss. Gjennom deres entusiasme, vilje og pågangsmot etablerte de et galleri som raskt fikk stor betydning for publikum og kunstnere, og ble bredt omtalt i Norge og Norden.

 

Galleri F 15 er i dag et av landets viktigste formidlingssenter for norsk, nordisk og internasjonal samtidskunst og kunsthåndverk. I 2006 ble galleriet en del av Punkt Ø, sammen med Momentum- nordisk biennale for samtidskunst. Galleri F 15 har gjennom årene satt Moss på kartet, og mange tilreisende har kommet hit for å oppleve kunstperlen på Jeløy i Moss.

 

Storstilt feiring på Galleri F 15

I anledning 50 års jubileet inviterer Punkt Ø til en jubileumshelg 23.-24. april. Velkommen til en innholdsrik helg for barn og voksne på Galleri F 15!

Se vedlagt program nedenfor:

 
 

Historien

1966 - 2016

Tekst fra Galleri F15 pressemappe i forbindelse med 50-års jubileet

For 50 år siden etablerte brødrene Lars og Niels Brandstrup Galleri F 15 i en tidligere fabrikkbygning i Fossen 15 i Møllebyen i Moss. Lars Brandstrups kone Ellen og Niels´ kone Agnete medvirket sterkt til den praktiske driften av galleriet fra starten.

Brødrene var født i Horten, men vokste opp i Danmark. Hele deres liv hadde de vært omgitt av kunst, og broren Birger Brandstrup drev allerede et kunstgalleri i Randers i Danmark. Lars hadde i flere år vært pressesekretær for den danske malergruppen «Kammeraterne».

 

Fra venstre: Lars og Ellen Brandstrup og Niels og Agnete Brandstrup. Foto Moss Avis

Ideen var å lage et lokalt galleri, og det var spenning knyttet til om det lot seg gjøre i en industriby uten noe egentlig kunstmiljø, og med hovedstadens relativt sterke utstillingsvirksomhet tett innpå. Dessuten manglet de et kunstfaglig nettverk og kontakter i datidens norske kunstmiljø. 

Lars Brandstrup setter F 15 KONTAKT

At galleriet etter hvert endte opp med å få nasjonal betydning kom som en stor overraskelse på dem. Det var ifølge Lars Brandstrup tre grunner til at Galleri F 15 markerte seg sterkt allerede det første året: Konsekvent satsning på høy kunstnerisk kvalitet og store utstillingslokaler, utstillinger med appell utover det lokale og åpne dører for strømninger i europeisk kunst.

Målet deres var å bygge opp en arena i Moss hvor kunstinteresserte kunne møtes og seriøse utstillinger kunne vises. – Ikke som i muséer, med deres eldgamle tradisjon for høytidelighet og andaktsfull visning av kunst, og heller ikke som kunsthistorikerne og kunstnerne selv hadde vane å vise den. Nei, det vi ville var å knytte utstillingsarrangementene nær til publikumspremisser, men med ubrytelig fastholdelse av kvalitetskrav så langt mulighetene rakk, uttalte Lars Brandstrup til Mossemagasinet i 1984.


Satsningen viste seg å slå an, og allerede i det første året imponerte de med visning av modernistisk kunst av finsk-norske Irma Salo Jæger og norske Håkon Bleken, Arne Malmedal og Tore Olsen.1 Et stort og engasjert publikum bygde seg raskt opp, og pressen i Oslo og lokalt fulgte med på det som skjedde. Utstillingene ble etter hvert hyppig anmeldt og omtalt, og allerede den første utstillingen i 1966 ble anmeldt i to aviser.

Taket har blåst av i Fossen 15. Foto Moss Avis

Taket har blåst av i Fossen 15. Foto Moss Avis

Som en del av galleridriften satset Niels og Lars Brandstrup friskt på kulturavisen F 15 KONTAKT. Den skulle dekke hele Norden og formidle kunstnytt over landegrensene. Ressurser ble brukt på innhold fremfor layout og design. Artikler ble skrevet spesielt for F 15 KONTAKT eller sakset av brødrene fra et stort antall nordiske aviser. I tillegg re-publiserte de tekster fra kataloger fra de viktigste kunstutstillingene i Norden.

Finansieringen av galleridriften kom via nordiske fond, støtte fra Moss kommune til enkeltutstillinger, salg av kunst og etter hvert også kafedrift. Bygningen i Fossen 15 var imidlertid i en skrøpelig forfatning, herjet av brann og storm. Da taket en aprildag i 1967 blåste av, tok brødrene et dristig, men fremsynt sprang. De sa ja til et tilbud fra Moss kommune om å flytte galleriet til den staselige hovedbygningen på Alby gård på Jeløy for en symbolsk leiesum på 50 kr i måneden. Kommunen hadde kjøpt eiendommen i 1962 av skipsreder Biørn Biørnstads dødsbo på grunn av de gode jordbruksområdene.

I Biørnstads testament lå betingelser til Moss kommune om at det skulle drives kulturell virksomhet på Alby. Slik ble Galleri F 15 på Jeløy etablert, og 28. april dette året åpnet den første utstillingen i de nye lokalene. Publikum strømmet til for å se kunsten og oppleve Alby. En enkelt søndag kunne det komme to tusen mennesker, påpekte Lars Brandstrup til Drammens Tidende og Buskeruds Blad 15. mai 1970.

Brødrene Brandstrup holdt et svært høyt tempo med skiftende utstillinger hver måned. Lars og Niels sto selv for utvelgelsen av kunstnere og utstillinger. Kunstprofilen spisset seg rundt den nordiske samtidskunsten. Kjente navn ble alternert med mindre kjente. De opparbeidet raskt gode kontakter i det nordiske kunstfeltet og flere vandreutstillinger ble vist i Moss, som Abstrakte danske – Dansk kunst siden 1959, i 1967; Kvinner i skandinavisk kunst og en COBRA-utstilling i 1968. Året etter kunne publikum oppleve eksperimentell og provokativ skulptur av den polske kunstneren Wadyslaw Hasior.2 Utstillingen kom til Moss gjennom et samarbeid med Moderna Museet i Stockholm, og ble en av de viktigste, mest gripende og debatterte i Norge dette året.

Den uhøytidelige linjen og folkelige presentasjonen fikk langt større gjennomslagskraft enn noen hadde drømt om. Den gang var ikke gallerifloraen og utstillingstilbudene som nå, og Norge hadde enda ikke fått et offentlig museum for samtidskunst.3 Det var som om et latent behov hos publikum ble utløst i Moss. Lars Brandstrup sa det slik til Mossemagasinet i 1984: – Noen har sagt at Galleri F 15 i de første årene av sin tid forandret kunstformidlingen i Norge, trakk opp nye veier og fikk karakter av banebryter. Det er sterke ord, men jeg har ingen plikt til å si imot folk.

Brødrene satset ikke bare på billedkunst, men også kunsthåndverk. Allerede to år etter oppstarten innledet Galleri F 15 utstillingen Tendenser som en markant mønstring av norsk kunsthåndverk. Dette var i en tid hvor visningsmulighetene for denne kunstformen var marginale i Norge, og fire år før kunsthåndverkene fikk sin egen fagorganisasjon, Norske kunsthåndverkere. Utstillingen ble en respektert og etterspurt utstillingsserie på Galleri F 15, og har gjennom årene vist kunsthåndverkets utvikling og endringene i feltet fra brukskunsten til kunsthåndverk. Blant kunstnere som deltok i den første Tendenser var Benny Motzfeldt og Tone Vigeland.

 
 


Ti år har gått
Galleriets tiårsjubileum i 1976 ble markert med en ny utstilling av Tage Törning, den første kunstneren som stilte ut i Galleri F 15 i 1966, samt en stor gruppeutstilling med til sammen 130 verk av 35 kunstnere som hadde stilt ut i galleriet tidligere. Aftenpostens anmelder Even Hebbe Johnsrud skrev 10. april 1976: – Det imponerende med denne rekken av kjente navn er at den ikke imponerer, ikke overrasker, ved sin opptreden i et privat galleri seks mil utenfor hovedstaden. Galleriet har skjemt oss bort.

Venneforeningen ble stiftet ved tiårsjubileet. Hundre venner trådte frem og opprettet F 15s Venner med egne statutter og et valgt styre. Blant dem var en rekke av landets kjente kulturpersonligheter og politikere, og daværende kronprinsesse Sonja deltok på den formelle stiftelsen. Samme år skrev femti kunstnere fra hele Norge et brev til Moss bys ordfører Bjørn Barang og Moss kommune, med en oppfordring om å støtte dette galleriet som hadde betydning langt utenfor bygrensen.

 

Fra Tendenser 1971. Benny Motzfeldt, glassvase. ©Punkt Ø

 
 


Venneforeningen fikk store oppgaver, langt større enn vel noen hadde tenkt seg. Foreningen medvirket sterkt til opprettelsen av Interessefellesskapet av 1. januar 1979 mellom Brandstrupbrødrene, Moss kommune, Østfold fylkeskommune, F 15s Venner og representanter fra bildende kunstnere og kunsthåndverkere. Interessefellesskapets formål var å drive formidling av billedkunst og kunsthåndverk, holde kulturarrangementer og utgi publikasjoner. Ved opprettelsen ble den nordiske intensjonen nedtegnet i selskapets statutter, og den ble også i årene fremover kjennetegnende for galleriets virksomhet, med utstillinger som blant annet viste nordisk glass og aktuell finsk billedkunst.


I 1980 døde Agnete, og snaue to år etter Niels. Deretter ble galleriet videreført med Lars Brandstrup som direktør og Ellen Brandstrup som leder for kafeen, i godt samarbeid med Interessefellesskapets styre. Den nordiske kurs ble videreført og utbygget.
Billedkunstformidleren Tore Flesjø ble ansatt som assisterende direktør i 1983. Han kom til Alby fra stillingen som leder for Aktuell kunst. Samme år var daværende kulturminister Lars Roar Langslet på Alby og debatterte om kulturinstitusjoner i Norge ti år etter den første kulturmeldingen.5

Charlotte Wankel (1888-1969) Retrospektiv i 1997. ©Punkt Ø

Brødrene Brandstrup var strategikere og så tidlig et behov for nødvendig tilpasning av lokalene for å bedre driftsforholdene ved Galleri F 15. Et nytt tilbygg ble planlagt for å gi mer utstillingsrom og en sterkere plass for kulturlivet i Moss på Alby. Bygningsmiljøet og den særegne vegetasjonen ble bestemmende for plassering og utforming av tilbygget. Man søkte en diskret plassering, tilbaketrukket i forhold til hovedbygningen, formmessig tilpasset forpakterfløyen vestover mot stabburet. Hovedbygningen forble det sentrale punktet, og deler av forpakterfløyen som til nå hadde vært kjøkken og verksted ble innredet til kontorer.

Tilbygget sto ferdig i 1985 takket være støtte fra Moss kommune og Norsk kulturråd. F 15s Venner ga også en betydelig sum direkte til bygget6 samt ytterligere midler til innredning. At F15s Venner kunne bidra med så mye penger var over all forventning, og skyldtes de mange norske og nordiske kunstnere som donerte verk til en kunstauksjon i 1984.7

 
 
 


Kunst under trange kår
To dager etter åpningen av nybygget, 30. september 1985, ble det direktørskifte i Galleri F 15. Etter nesten tjue års virksomhet fratrådte Lars Brandstrup, og Tore Flesjø overtok. Ett år senere ble kunsthistorikeren Jorunn Veiteberg ansatt, i en kombinert stilling som intendant og redaktør for F 15 KONTAKT. Hun skulle nå bære den snart tjue år gamle nordiske kunstavisen videre. Veiteberg hadde med seg erfaring som kunstanmelder i Bergens Tidende, og var godt orientert i det nordiske kunstfeltet. Hun arbeidet frem flere markante utstillinger, blant dem Video Art, i 1988, med verk av blant andre Jon Balke, Kjell Bjørgeengen og Marianne Heske; Sidsel Paaske-minneutstilling; en retrospektiv utstilling med arbeider av den svenske kunstneren Hilma af Klint i 1989;8 og Meta Memphis ‒ Italiensk møbeldesign i 1990.

 

Tilbygget på Galleri F 15.

 

Dette var en periode med krakk i den norske økonomien og Moss kommune hadde et underskudd på tjue millioner, noe Galleri F 15 fikk merke. Galleriet gikk et vanskelig halvår i møte. Støtten til interessefellesskapet ble kuttet av kommunen.9 I tillegg hadde driften generelt gått tyngre de siste månedene, med lavere salg av kunst fra utstillingene, mindre salg i butikken og lavere omsetning i kafeen (publikum klaget over at køene i kafen var for lange). Den daværende direktøren, Tore Flesjø, hadde en spesiell teft for å få på plass gode sponsoravtaler, men dårligere økonomiske tider i Norge gjorde det vanskelig. Rådmannen i Moss foreslo inngangspenger, men F 15s styre var kritiske til ideen.

Derimot ble innsamlingsbøsse plassert i hovedinngangen og publikum kunne frivillig gi en pengegave til galleriets drift. Styret ønsket mer fokus på salg av kunst og at F 15 KONTAKT måtte få inn annonsekroner. Mange var spente på om galleriet sto overfor en skillevei, med mer kommersialisering på grunn av stadig mindre støtte fra de offentlige eierne: Moss kommune og Østfold fylkeskommune. Kunstanmelder Harald Flor skrev i Dagbladet 10 juni: – For de kunstneriske ansvarlige må dette innebære en indirekte beskjed om at ambisjoner er vel og bra, men at det viktigste er å få det økonomiske regnskapet i balanse. [Sic!]
Den vanskelige økonomiske situasjonen fortsatte og de offentlige tilskuddene ble kuttet ytterligere.10 Kravet til egeninntjening økte og sterke lokale krefter forlangte en mer rendyrket kommersiell profil på utstillingene. Styreformannen ville avlyse den planlagte jubileumsutstillingen Det aller verste gjennom 25 år i 1991, og Tore Flesjø truet med å trekke seg etter styreformannens utspill og innblanding i kunstprofilen.

 

Ikke noe er som en varm sommerdag på Alby Gård.

 
 

Samme år gikk Moss kommune og Østfold fylkeskommune sammen inn med en stor sum for å få orden på den anstrengte økonomien.11 I tillegg kom et ekstraordinært tilskudd fra Moss kommune og Østfold fylkeskommune til dekning av gjeld. En rekke betingelser fulgte med støtten, blant annet innføring av inngangspenger. Kulturminister Åse Kleveland innvilget prosjektstøtte til jubileumsutstillingen i 199112 og sikret slik, sammen med Nordisk ministerråd,13 at Det aller verste gjennom 25 år ble gjennomført. Tore Flesjø gikk av og kunstneren Ole Lislerud, som hadde sittet i styret i seks år, vikarierte i stillingen fram til en ny direktør kunne tiltre.
Nordisk avantgardistisk kunst


Den kunstneriske profilen holdt stand og den svenske kunsthistorikeren Gjertrud Sandqvist ble ansatt av galleriets offentlig oppnevnte styre.

 
 
 


Sandqvist hadde vært i kunstfeltet lenge og var en betydelig kunstformidler, kurator og skribent med høy faglig kompetanse. Nyskapende nordisk samtidskunst og et avant-gardistisk program var hennes klare profil, og det var Galleri F 15s ry i en nordisk sammenheng som gjorde at hun ønsket jobben. Hennes ambisjon var å videreutvikle ytterligere den posisjonen galleriet hadde i Norden. I tillegg ville hun fremme ung kunst og opprettet raskt et prosjektrom for dette. Galleri F 15 var tidlig – om ikke først – ute med denne typen visningsrom i Norden.14 Kunstnere som Lars Ramberg, Jeanett Christensen og Hans Hamid Rasmussen15 er noen av dem som ble kuratert inn i prosjektrommet. Gjertrud Sandqvist satset på formidling til barn og unge ved å tilpasse kjellerlokalene til pedagogisk virksomhet for barnehagebarn og skoleklasser, og hun tok den populære kunsthåndverksserien Tendenser ut av programmet.

 
 
 


Offentlig bråk rundt Galleri F 15
Utstillingene fikk bred og positiv oppmerksomhet i de store avisene i Norden, men omtalene i lokalpressen var negative. Mossingenes kjærlighetsforhold til galleriet slo sprekker. Det ble for og imot Sandqvist og hennes kunstneriske profil. Inntektene sviktet igjen. Besøkstallet sank og konflikten mellom Sandqvist og de offentlige eierne spisset seg til. Det ble lagt opp til ulike driftsmessige innskrenkninger og magasinet F 15 KONTAKT ble lagt ned.


Kun seks måneder etter at Gjertrud Sandqvist tiltrådte stillingen valgte styret i Galleri F 15 å si opp direktøren. De begrunnet oppsigelsen med sviktende publikumsoppslutning og økonomisk underskudd. Sandqvist hadde imidlertid videreført allerede vedtatte planer; bare to utstillinger foreslått av henne var gjennomført.16 Sandqvist slo tilbake mot styret. Hun ble ansatt for å holde en høy kunstnerisk profil, noe hun mente å oppfylle. At publikumsoppslutningen var sviktende var hun klar over, og det hadde vist seg mye vanskeligere enn hun hadde antatt å skaffe sponsormidler. Kultursjefen i Østfold fylkeskommune, Odd Raeng engasjerte seg i saken og viste til at styret i Galleri F 15 måtte ta på seg en del av ansvaret for det økonomiske uføret galleriet var havnet i. – Man bør kunne forlange av styret at de har en viss formening om hva slags galleri de vil ha, uttalte han til Moss Dagblad, 26. juli 1993. Han påpekte samtidig undring over styrets drastiske oppsigelse av direktøren.

 

Alby før nytt tilbygg ble bygget. Foto: Moss Avis.

 


Sympatierklæringer strømmet til fra kollegaer og kunstnere i inn- og utland. Kunstneren Per Maning mente at Gjertrud Sandqvist ble utsatt for åndelig rasisme.17 27. juli 1993 sa han til Moss Dagblad: – Kunst kan ikke sammenlignes med alt annet. Satser man på samtidskunst ligger man alltid i forkant av utviklingen, og da kan mye virke rart. I en leder i avisen samme dag skrev redaktøren krast om det han mente var styrets feige behandling av Sandqvist: – Tid til å bli god venn med Sandqvists utstillinger har ikke styret i F 15. Etter kun seks måneders effektiv utstillingstid i 1993 gir de henne sparken. De har ikke bare sett på de røde tallene, men også lyttet til den såkalte «folke-opinionen». Rykter og sladder, påstår vi, har fått stå litt for uimotsagt.


Sandqvist fryktet virkningene oppsigelsen kunne få for galleriet i en tid hvor Kulturdepartementet nylig hadde lagt til rette for at Galleri F 15 fra 1995 skulle bli en del av det nasjonale knutepunknettverket med minst seksti prosent statlig støtte.18 Den ambisiøse utstillingen Legeme med de amerikanske kunstnerne Chris Burden og Robert Mapplethorpe,19 svenske Dan Wolgers og norske Per Maning ble gjennomført som planlagt sensommeren 1993. I august samme året trakk styreformannen seg fra sitt verv, og det samme gjorde venneforeningens representant i styret. Sandqvists program, med blant andre norske Ole Jørgen Ness og Anne Karin Furunes og islandske Kristján Gudmundsson,20 ble avsluttet i september 1994, og fikk rosende omtale fra fagfolk. Styret gikk inn for en mer publikumsvennlig, mer salgsvennlig profil, men Gjertrud Sandqvist ønsket å følge sin linje. Hennes ambisjoner var nasjonal interesse og ikke å følge svingningene knyttet til kommersiell drift. Hun trakk seg fra stillingen sommeren 1994, og avsluttet karrieren i Moss med en separatutstilling av den amerikanske kunstneren Mary Kelly.21 Tjue unge kunstnere laget en «hommageutstilling» som en avskjedsgave og en markering av hennes innsats for yngre kunstnere.

COBRA-utstilling i 1968. Eugene Brands «Demon of Shipwrecks». ©Punkt Ø

Momentum etableres
Tor Andreas Gitlesen ble ansatt som ny direktør i 1994. Han kom, som den tidligere direktøren Tore Flesjø, fra en stilling som leder av kunstklubben Aktuell kunst i Oslo, og hadde med seg et mål om å få folk tilbake til galleriet. Samtidskunsten skulle fortsatt være det bærende elementet, og publikum skulle lokkes tilbake til galleriet gjennom gratis inngang samt fornyet fokus på kunsthåndverk og utstillingensserien Tendenser. Han ville også satse på tilrettelegging for økt salg av kunst. Under hans ledelse ble det gjennomført markante og viktige utstillinger som fotoutstillingen Borealis VVII: DESIRE i 1996, Charlotte Wankel (1888-1969) Retrospektiv i 1997, Clean & Sane i 1998 og separatutstilling med de da unge kunstnerne Hanne Friis i 2003 og den svensk-tyske kunstneren Annika von Hausswolff i 2004.22 Han gjorde nye grep med kunsthåndverksatsingen Tendenser og tilrettela for nordisk og internasjonal kuratering av den. Formidlingsaktiviteten ble profesjonalisert og en egen formidlerstilling ble opprettet i 1999.

Gitlesen var tett på prosessen med å etablere Momentumbiennalen for samtidskunst i Moss. Han var, sammen med Jørn Mortensen som var direktør for Momentum fra 2001 til 2006, en pådriver i prosessen med å utforme retningslinjene for fremtiden til Momentum og Galleri F 15 under paraplyen Fylkesgalleriet Punkt Ø. Et fylkesgalleri med base i Moss hadde vært utredet fra fylket i mange år, og trenden i tiden var å konsolidere kunstinstitusjoner, slik Stortingsmeldingen nr. 49 la opp til.

 

Fra utstilling med den polske kunstneren Wadyslaw Hasior i Galleri F 15 i 1969. ©Punkt Ø

 
 


Et enstemmig bystyre i Moss gikk i 2006 inn for at Galleri F 15 og Momentum ble slått sammen til et fylkesgalleri for Østfold. Fylkestinget og staten sa det samme. Nå måtte det avklares hva Fylkesgalleriet ville koste og hvordan det skulle finansieres. Punkt Ø skulle ha én direktør, ett styre og felles økonomi. Ideen var at det nye samlegalleriet skulle være et tilbud til hele Østfold, til oslofolk og alle som ferdes langs E6 mellom Oslo og Svinesund. Galleri F 15 skulle videreføre sin utstillingsprofil med løpende kvalitetsutstillinger tilpasset den ærverdige hovedbygningen på Alby. Momentum skulle opprettholdes som en nordisk og internasjonal biennale, og i mellomårene skulle Momentum-design være hovedsatsingen. Punkt Øs kompetanse på kunstformidling og kunstpedagogikk skulle være til nytte for både nasjonale og internasjonale miljøer, og Punkt Ø skulle være synlig og tilgjengelig på kulturarenaer i hele Østfold.

Kritiske innvendinger til spredningstanken var at Punkt Ø heller burde bruke ressursene til å lokke innbyggerne i Østfold til Moss, og det ble stilt spørsmål hvorvidt det var mulig å markedsføre et fylkesgalleri internasjonalt med det noe vanskelige navnet Punkt Ø.
2006 var igjen et vanskelig økonomisk år for Galleri F 15. Jubileumsutstillingen for Prosjektrommet, vist i Momentum kunsthall, ble dyrere enn planlagt. Brannsikring av kunsthallen måtte gjennomføres et år før planlagt for i det hele tatt å kunne gjennomføre jubileumsutstillingen.


Økt fokus på internasjonal kunst
Tor Andreas Gitlesen fungerte i stillingen som direktør for Punkt Ø fram til 2007. Nytt direktørskifte inntrådte, og inn kom Dag Aak Sveinar fra sin stilling som direktør for Stiftelsen kulturkvartalet, i Ålesund, med avdelingene Jugendstilsenteret og Kunstmuseet KUBE. Den nye direktøren ble ansatt på grunn av sine evner som en samarbeidets mann. Hans ambisjon var å ta vare på alt som var bygget opp og å rotfeste Punkt Ø i alle østfoldinger. Han ville videreføre Galleri F 15 som et tempel og Momentum som en arena for den tidsaktuelle kunsten som tar opp strømninger i tiden.

 
 

Ett av arbeidene som ble vist i utstillingen Meta Memphis ‒ Italiensk møbeldesign i 1990. Foto: Erik Wiggo Larsen

 


Under Dag Aak Sveinars ledelse har Momentum blitt gjennomført i biennaletakt siden 2009, og Galleri F 15 har blitt videreutviklet som arena for nordisk samtidskunst, samtidig som et større fokus på internasjonal kunst vektlegges i utstillingsprogrammet, med blant annet en separatutstilling av den spanske kunstneren Dora García.23 Store prosjekter er blitt iverksatt, og under det nasjonale Munch-året i 2013 viste galleriet igjen en utstilling med arbeider av Edvard Munch.24 Denne gangen var fokuset på Munch og Moss i årene 1913-1916, da kunstneren bodde og arbeidet ikke langt fra dagens Galleri F 15. Punkt Ø bidrog med den ambisiøse boken Edvard Munch i Moss, kunst, krig og kapital på Jeløy 1913-1916.25 Prosjektrommet ble lagt ned, men den unge kunstscenen er blitt undersøkt videre gjennom utstillingen Ung.Lovende.

 
 

Fra Mary Kellys utstilling i Galleri F 15 i 1994 ©Punktø

Takket være en generøs gave fra Sparebankstiftelsen er det blitt satset på produksjon av utstillingskataloger og publikasjoner. I samarbeid med Østfold kulturutvikling og Den kulturelle skolesekken produserer Punkt Ø skoleutstillinger som turnerer i hele fylket. En videreutvikling av Alby gård som kunstarena er blitt igangsatt, med planer om å åpne et kunstsenter for barn og unge i 2017, i det tidligere vognskjulet fra 1866. Styret har vedtatt å utrede Storlåven på Alby som en mulig fremtidig visningsarena for Galleri F 15. Nye grep er blitt gjort for utstillingsserien Tendenser, som fra 2016 gjennomføres annethvert år, med det mål å styrke utstillingen som en viktig begivenhet innen europeisk kunsthåndverk.

 Dagens kunstfelt er markant annerledes enn i 1966, og konkurransen om oppmerksomhet er stor. Med sin rike historie, storslagne beliggenhet og motet til å teste og undersøke trender og tendenser i samtidskunsten og kunsthåndverket, går Galleri F 15 framtiden i møte som et nyskapende intellektuelt pusterom til glede for befolkningen i Moss, regionen og tilreisende. Galleri F 15 skal fortsette å utfordre og engasjere, gå inn i observasjoner av hva som preger kunsten i dag og vise hvordan dette kommer til uttrykk. Moss er samtidskunstens by takket være Galleri F 15.


Skrevet av Maria C. Havstam
Informasjonsleder og kurator , Punkt Ø


image001fra-utstillingen-mind-the-map-foto-ingeborg-thorsland.jpg

Aktuelle utstillinger

Program for åpning av utstillingen "to bee or not to be" lørdag 1. oktober kl. 14.00 - 17.00 på Galleri F 15

 

KL. 14.00 I STORSALEN: åpningstaler ved Kjersti Gram Andersen, assisterende fylkesmann, Dag Aak Sveinar, direktør ved Punkt Ø og Marianne Zamecznik, kurator.

 

MUSIKALSK INNSLAG: Ny musikk Østfold: Jørgen Mathisen (solo saksofon) fremfører egen improvisasjon.

 

PERFORMANCEPROGRAM

Kl. 14.30 i hagen fremfor Galleri F 15: ”Smoker Seanse” en performance av Oslo Apiary & Aviary. 30 min. Medvirkende: Marius Presterud og Mikkel Dagestad.

 

MERK: Bieallergikere i publikum oppmuntres til å ha med seg sin egen EPI-penn.

 

Kl. 15.00 i 2 etg. Galleri F 15: ”Look Down!” en performance av Anders Smebye og Vikram Uchida-Khanna. 30 min. Skuespillere: Snorre Hvamen, Roderick Hietbrink, Sverre Gullesen, Maria Askeland Gundersen og Lars Brekke.

 

 

Gratis Buss t/r Oslo-Moss lørdag 1. oktober. Påmelding til se@punkto.no

 

 

 

FORMIDLING

TORSDAG 6. OKTOBER kl. 12.00 - 14.00: F 15 FAMILIEVERKSTED I HØSTFERIEN

 

FREDAG 14. OKTOBER kl. 13.00 - 14.00: KUNSTTIMEN

 

VERKSTEDSBORD MED OPPGAVER TIL UTSTILLINGEN ER TILGJENGELIG HELE UTSTILLINGSPERIODEN

 

GRATIS OMVISNING hver søndag kl. 14.00

 

ALLE FORMIDLINGSAKTIVITETER ER GRATIS

 

Punkt Ø er fylkesgalleri for Østfold og driver Galleri F 15 & Momentum-Nordisk biennale for samtidskunst.

 

 


Utstillingen Tendenser har vært en årlig begivenhet på Galleri F 15 siden 1971, og er i dag en av de viktigste utstillingsseriene for kunsthåndverk i Norge og Norden. Fra 2016 utvides perspektivet, med det mål å styrke Tendenser som en viktig begivenhet innen europeisk kunsthåndverk. Utstillingen vil heretter arrangeres annet hvert år.

Les mer ->

Tegneklubben er et samarbeidsprosjekt mellom Terje Nicolaisen, Paul Dring, Martin Skauen, Bjørn Bjarre og Ulf Carlsson. Siden 2004 har klubben hatt sporadiske møter der de tegner, konspirerer og diskuterer kunstens framtid. 

Utstillingen vises i Storsalen på Alby.

Les mer ->


Høst 2015

STØVKRYSTALLER

en utstilling om demens og Alzheimer - 28.nov - 24.jan

Utstillingen presenterer fem kamerabaserte prosjekter av Bente Geving, Viktor Micka, 
Laila Kongevold, Marie Sjøvold og Christine Hansen. Med utgangspunkt i egne erfaringer undersøker de tematikk knyttet til demens og Alzheimer. Støvkrystaller er den første gruppeutstillingen i Norge som tar for seg dette viktige temaet. Demens er fortsatt tabuisert. Sykdommen kjennetegnes ved tap av hukommelse, vansker med å gjennomføre daglige gjøremål og ved at de relasjonelle båndene til venner og familie langsomt tæres bort.

«Utstillingen har en visuell inngang til problematikken der fotografiets nærhet til familie, minne og fortid står sentralt. I flere av prosjektene skaper fotomediet en bro mellom den som er rammet og de pårørende. Arbeidene tematiserer også minnetap. I likhet med vår hukommelse kan fotografier kun vise oss bruddstykker fra livet. Når vi begynner å glemme blir minnene enda mer oppstykket. Det er som om hukommelsen krystalliserer seg og hvert minne blir omsluttet av en større avstand. Fotografiet er også en bit av virkeligheten og utstillingen viser i mange tilfeller bildefragmenter fra kunstnernes hukommelse.  Støvkrystaller undersøker hvordan vi kan kommunisere med og minnes familiemedlemmer som fortsatt lever, men som har fått sine livsbetingelser helt forandret.»


Ann Iren Buan
3. oktober - 22. november 2015

 

 

The Wait

Ann Iren Buan er en ettertraktet ung kunstner som har høstet stor anerkjennelse innen kunstfeltet. Hun stiller ut i inn og utland, og deltok nylig i Astrup Fearnley Museets gruppeutstilling Ny Norsk Abstraksjon. Kunstmagasinet Billedkunst (nr 2, 2015) omtales hennes Drifters, to gigantiske papirskulpturer hengende i lærreimer fra taket, som et av denne utstillingens høydepunkter .  Punkt Ø ble oppmerksom på Ann Iren Buan i 2011, under masterutstillingen for Kunsthøyskolen i Oslo. Det er med glede at vi nå ønsker velkommen til hennes utstilling The Wait.

The Wait

Tegnemediet er det primære omdreiningspunktet for Ann Iren Buan. I studietiden startet hun med et figurativt uttrykk, og hun la stor vekt på tekniske ferdigheter og utforskning av papirets egenskaper og ulike tegneverktøy. Etter hvert beveget hun seg over i abstraksjon og undersøkelser av materialitet.

Gjennom tegninger, mettet av pastell, utfordrer hun gjerne grensen mellom tegnemediet og skulptur. Selve tegneprosessen er tidkrevende og fysisk. Papiret utsettes til tider for røff behandling, blant annet ved bruk av pussemaskin og rå muskelkraft. Hun skaper sår, rifter og andre ødeleggelser. Etter at arbeidene er vist i én utstilling, resirkuleres de ofte inn i nye verk, noe som er med på å skape kontinuitet.

På Galleri F 15 presenterer Ann Iren Buan nye arbeider, skapt i nær relasjon til utstillingsrommene. Arbeidene kan betraktes som subjekter som opptar rommet i likhet med betrakterens kropp. Denne opplevelsen blir særlig tydelig i en stor skulptur hvor papir fra enorme ruller får en skulpturell karakter. Tegning på tegning er limt sammen og skaper en solid enhet. Skulpturen er montert på gulvet i midtrommet i galleriets første etasje, og møter publikum som en kraftig, men samtidig subtil konkav vegg, eller flate. Skulpturen står der nesten som en ruin med spor av tid og slitasje, en ugjenkallelig bevegelse mot forfall. 

 

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Biografi

Ann Iren Buan (f. 1984, Stjørdal) er utdannet fra Kunsthøyskolen i Oslo, Kungliga Konsthögskolan i Stockholm og China Art Academy, Hangzhou.Buan har hatt separatutstillinger på blant annet Kunstnerforbundet og Akershus Kunstsenter. Kommende utstillinger inkluderer Artissima (Italia), Stavanger Kunstmuseum og A Palazzo Gallery (Italia).

Annette Kierulf & Caroline Kierulf
3. oktober - 22. november 2015

Tidsmaskinen
Et utvalg overskrifter fra Alle kvinners blad 1943-45
Blind Dialog

 

Annette og Caroline Kierulf jobber individuelt innenfor et felles prosjekt der tresnittet står sentralt. I denne utstillingen tilføres også et utvalg objekter og skulpturer i ulike materialer. Duoen omtales som spesielt interessant på grunn av deres «nye» tilnærming til populærkulturen og et kunstnerisk uttrykk som kombinerer tekst og bilde.  Deres kunst kretser ofte rundt temaer som økonomi, økologi og feminisme. Estetiske koder, verdier, livsstiler og emosjoner undersøkes, - gjerne med en god dose underliggende humor og ironi.

 

1970-tallet var grafikkens gullalder, og i Norge var kunstnerkollektivet GRAS (note1) en betydelig markør. Grafikkens nedtur kom i 1980 årene. I boken Grafikk-Norsk kunstgrafikk i dag (note2) begrunnes situasjonen med kommersialiseringen av mediet og at masseprodusert veggpynt tok over for den seriøse grafikken. Nye utrykksmedier som installasjon, performance og moderne teknologier skjøv grafikken til siden.

Annette og Caroline Kierulf er ledende aktører for revitaliseringen av grafikkmediet i Norge. Siden midten av 1990-tallet har de to i hovedsak brukt tresnitt til å utforske et felles kunstnerisk prosjekt. Tresnittet har lang tradisjon som bærer av samfunnskritikk og kommentar, -fra satiriske fremstillinger av paven under reformasjonen, til nordiske kistebrev, en tradisjon de henter inspirasjon fra. Gjennom kreativ dialog, følelsesbånd, intellektuelt fellesskap og felles tematiske rammer, produseres grafiske serier. Kunstnerne låner gjerne elementer fra visuelle «språk» og estetiske tradisjoner, og tar i bruk et bredt spekter av kulturelle referanser. Tekst og bilde følger hverandre. Tekstgrunnlaget er ofte hentet direkte fra kilder, eller de er kunstnernes egne kommentarer til dagsaktuell tematikk og emosjonelle forhold.

Utgangspunktet for utstillingen

I 2013 utga Hordaland Kunstsenter praktboken Annette Kierulf & Caroline Kierulf.  En dublett hvor én del samler et utvalg tekster og én del samler kunstverk i bokform – en såkalt Artist Book hvor to serier; Tidsmaskinen (Annette Kierulf) og Et utvalg overskrifter fra Alle kvinners blad 1943-1954 (Caroline Kierulf) presenteres. Utstillingen har dubletten som utgangspunkt, og de to seriene vises her for første gang i originalformat.  I tillegg tilføres en ny felles serie med tittelen Blind Dialog.

I Tidsmaskinen (2013) tar Annette Kierulf for seg spesifikke uttrykk og begreper knyttet til et abstrakt tidsbegrep, i et forsøk på å synliggjøre bestanddelene i språket. Som for eksempel i verket «tiden er inne-ute» hvor sammenstillingen av ord og konturen av et telt skaper sprikende narrativ. I Caroline Kierulfs Et utvalg overskrifter fra Alle kvinners blad 1943 - 54 (2013) viser hun 70 år gamle ukebladsitater om ekteskap, utseende og væremåte, for å spore likheter og ulikheter med dagens situasjon. Prosjektene har til felles at de begge ser nærmere på hverdagsspråket og hvordan det til enhver tid bærer med seg mer enn det umiddelbare meningsinnholdet.

Den tredje serien viser arbeider i krysningspunktet mellom språk, humor og emosjonelle problemer. Tittelen Blind Dialog henspiller på arbeidsmetoden kunstnerne har benyttet. Etter å ha blitt enige om et felles utgangspunkt, -det følelsesmessige landskapet mellom mennesker, jobber de med bilder i hvert sitt studio uten å se hverandres bidrag før utstillingen pakkes for frakt. På denne måten oppnår de et spenningsmoment frem mot montering hvor det kan oppstå nye og uventede sammenhenger.

Seriene er montert liggende på skråstilte bord og hyller, i rom med ulike farger som tar opp verkenes fargeskalaer og emosjonelle stemninger. Alle vinduer er tildekket, og en lukket sfære oppstår, som i en klassisk utstillingskube. Med en estetiserende monteringsregi, skaper Annette og Caroline Kierulf samtidig et spenningsbrudd når de monterer sine objekter og skulpturer på trehvite sokler i ulike høyder.

 

Biografi

Annette Kierulf (f. 1964) og Caroline Kierulf (f. 1968) er begge utdannet ved Kunst og Designhøgskolen i Bergen, hvor de jobber som henholdsvis professor og førsteamanuensis. De er søstre og har samarbeidet om utstillinger og prosjekter siden 1996.

 

Utstillingskurator: Maria C. Havstam

Fotnoter

1 GRAS-gruppen var et kunstnerkollektiv, aktivt i Oslo på begynnelsen av 1970-tallet. Gruppen ble blant annet kjent for grafikk med politisk innhold. Sentrale medlemmer var Per Kleiva, Anders Kjær, Willibald Storn, Victor Lind og Morten Krogh.

2 Grafikk. Norsk kunstgrafikk i dag. Norske Grafikere 1919-1994. Grøndahl Dreyer forlag.


Kilder: Galleri F15

Uten_nav-alle-1500.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alby gård

Røtter tilbake til vikingtiden.

I 1404 kunngjorde biskop Eystein av Oslo at gården tilhørte bispestolen. Gården tilhørte senere kronen.

I 1824 ble gården kjøpt av juristen og politikeren Jonas Anton Hielm, Jeløys første ordfører.

Hielm anla den parklignende hagen med trekk fra barokkens hagekunst.

Han arrangerte også storslagne fester på Alby går. Den siste fant sted i 1846.

Alby gård brant ned i 1866, men ble bygd opp igjen umiddelbart.

I1943kjøpteskipsrederogjordbrukerBjørnBiørnstad Alby.

Alby Kafé er kjent for «Alby-kringla». «Alby-kringla» er beskyttet og oppskriften er hemmelig. Det var kona til Lars Brandstrup som lagde kringle. Hun lever ennå.

I den røde bygningen mot parkeringsplassen ligger Naturhuset, som byr på interessant informasjon om geologi, flora og fauna på Jeløy.

(Kilde: Østfold Fylkesgalleri Punkt Ø) 

Hva er en biennale?

• En biennale er et arrangement som inntreffer annet- hvert år.

• På en biennale-mønstring, vises mye nyprodusert kunst.

• Det er vanlig å holde biennaler innenfor kunstfeltet. 


FAKTA GALLERI F15


Galleri F15 er en av Norges eldste institusjoner for visning av samtidskunst.

På en av Oslofjordens aller vakreste tomter ligger Galleri F 15, en kulturhistorisk perle og et intellektuelt pustehull for folk fra hele Østlandsområdet. Som utfartssted er Galleri F 15 unikt med sin sære blanding av ”fiin” gammel overklassebebyggelse, og radikal, grenseoverskridende kunst

Historie

Brødrene Nils og Lars Brandstrup etablerte og bygget opp Galleri F 15 i Fossen 15 i Moss fra 1966. Galleri F 15 navnet kommer fra denne adressen. Allerede i 1967 flyttet galleriet ut til Alby gård som da var eiet av Moss kommune, og det var nok denne helt spesielle plasseringen av galleriet som bidrog til den eventyrlige suksessen som galleriet fikk utover på 70-og 80-tallet.

På denne tiden fantes det svært få kunstinstitusjoner i Norge, og det var en sult i folket etter steder hvor man kunne hente kunstopplevelser og samtidig slappe av og spise kringle, vandre i skogen, ha piknik i parken og bade i sjøen.

Gjennom disse årene utviklet Galleri F 15 seg til å bli et av de viktigste kunstsentrene i Norden, og i 1994 besluttet Stortingen å gjøre galleriet om til knutepunktinstitusjon og å bevilge et fast årlig beløp over statsbudsjettet. Nok en anerkjennelse for den betydning Galleri F 15 har for å spre norsk og internasjonal kunst. I 2006 ble Galleri F 15 slått sammen med Momentum - nordisk biennale for samtidskunst, og etablert under fellesnavnet Punkt Ø.

Utstillingsprofilen

Galleri F 15 viser det beste av nasjonal og internasjonal samtidskunst. Fra oppstarten har galleriet vist mye nordisk kunst, særlig fra Danmark og Sverige. I dag vises i tillegg stadig mer internasjonal samtidskunst. Gjennom året avvikler Galleri F 15 utstillinger som favner både bredden og ytterpunktene i mylderet av kunstneriske uttrykksformer. Galleri F 15 har en lang tradisjon med å vise tendensene innen norsk og nordisk kunsthåndverk.

Som visningssted lokalisert i en gammel herregård, møter Galleri F 15 store utfordringer i møte med nyere uttrykksformer. Noen utstillinger tar utgangspunkt i de fysiske rommene på herregården og historiene som finnes på stedet, mens andre søker å fjerne seg fra det. Lokalenes utfordringer løses kontinuerlig i samråd med de enkelte kunstnerne, genrene de representerer og verkene som vises.

 

Formidling

I tilknytning til utstillingene har det gjennom alle år blitt arrangert konserter, teater og ulike andre kunstneriske aktiviteter. Punkt Ø- Galleri F 15 har  en veletablert formidlingsavdeling som skreddersyr omvisninger, verkstedstilbud og fordypningsprosjekter for barn og unge, fra barnehage til videregående skole. Vi tilbyr også omvisninger, kurs-og kulturaktiviteter for det mer voksne publikum. Bredde og kvalitet står sentralt i utformingen av våre publikumstilbud, og vår stab er stadig oppdatert på utviklingen innen dagens kunstscene og med formidlingsarbeidet ved sammenlignbare institusjoner.

Butikken

Alle kunstinstitusjoner med respekt for seg selv og sitt publikum, har en egen galleributikk. Så også på Galleri F 15. Butikken ligger i "Det grønne rommet" og har et bredt utvalg av kunstbøker og -tidsskrifter, kunstkort, plakater, grafikk og kunsthåndverk. I de siste årene er utvalget av designprodukter også blitt stadig større

Kilde: Galleri F15